Dag 13, 4 Juni, Tours - Chatellerault, 91 km

4 juni 2014 - Châtellerault, Frankrijk

Zoals afgesproken waren we vroeg aan tafel voor het ontbijt, welke geserveerd werd door onze hoteleigenaar, een heel aardig oud baasje die alle moeite doet om het naar ons zin te maken. Er ware naar onze verbazing nog veel meer Nederlanders daar die de Compostela fietsen. Na onze fietsen uit de stalling te hebben gehaald tegen 10 uur, zijn we naar de Kathedraal gefietst om deze nog te bezichtigen ( Deze indrukwekkende Kathedraal St. Gatien gewijd aan de eerste bisschop van Tours werd gebouwd op overblijfselen van de Gallo-Romeinse stad Caesarodunum) en onze stempel voor onze Credencial te halen, nou, daarvan heb ik een foto van gemaakt, maar daar wordt deze dame toch zo vreselijk boos over, het is een overtuiging een geloofs belijdenis iets spritueels enz. enz., daar maak je geen foto's van, en Nynke die er niets aan kon doen, stond vooraan dus die kreeg de volle laag, maar ze gooide de toch gestempelde credencial naar ons terug. Maar goed dat was dat, ze kan toch weten dat er foto's gemaakt worden. De bezichtiging was werkelijk de moeite waard erg mooi en zeer imposant. Onze mede fietser Albert de we de vorige dag hadden ontmoet, had even een moeilijk moment, zo blijkt weer dat ieder zijn eigen intentie heeft om deze camino te maken, we hebben zelf weer enkele kaarsjes erbij gezet. Buiten gekomen hebben we helaas afscheid moeten nemen van Nynke, die is daar aan haar terugweg begonnen. Was effe wennen om nu met z'n tweeën door te gaan, we hebben met Albert samen Tours doorkruist om op de goede route te komen, dat ging Diny wel een beetje te snel af en hebben daarom besloten om na Tours ieder zijn eigen weg te gaan fietsen. Het was slecht weer koud heel veel regenbuien en wind, deze hadden we natuurlijk tegen en dan af ten toe een stevig klimmetje was het erg pittig in het begin. Gaande weg klaarde het weer wat op maar die wind is de gehele dag stevig tegen geweest, wanneer zou het dan echt Frans weer gaan worden lekker zonnetje weinig wind, we hadden er zo op gehoopt, lekker een terrasje onderweg met ' koud biertje maar nee hoor. Onderweg komen we een vader en een dochter tijdens een beste regenbui tegen, die ook s'morgens in ons hotel zaten te ontbijten we zijn aan de praat geraakt over hoe de route nou precies was, want we zaten even fout dachten we en ja, we zaten fout maar door dit foutje hebben we wel een heel steil klimmetje (12%) omzeild, gelukkig, zei Diny ,verder zijn we zo samen met elkaar opgefietst, eigenlijk wonderlijk dat je zo weer aansluiting hebt, maar goed tijdens de tocht geraakten we wat verder in gesprek met elkaar en toen bleek dat de vader zijn dochter verder zou begeleiden tot DAX, zij was al een week eerder met haar moeder vertrokken vanaf Nijmegen . Maar het wonderlijkste was wel na een tijdje praten over allerlei dingetjes, dat deze vader een goede vriend van ons kende, uit Giesbeek, dus heel verbazend zijn we verder gegaan in een mooi en naar nat koren ruikend landschap en nog steeds heel veel wind met dreigende regenbuien. Uiteindelijk naar enkele koffie stops bereikten we wel wat laat en na niet verwachte 91 km de stad Chatellerault. Daar op zoek gegaan naar weer een Ibis budget hotelletje, blijf toch redelijk betaalbaar, daar moeten we toch ook aan denken. De fietsen konden weer  droog binnen staan. Na ons weer fijn opgekapt te hebben zijn we met een taxi gaan eten in de stad, dat was toch nog wel een eindje vanaf dit hottelletje, het was heel rustig niet veel te beleven. dus zo weer teug gegaan. En afgesproken dat we morgen met z'n viertjes weer verder willen gaan, erg gezellig. En ook hopend dat het eindelijk wat beter weer zou gaan worden. Dat was het weer z'n beetje over deze dag.

1. Nynke:
    8 juni 2014