Dag 14. 5 juni Châtellerault - Saint -Sauvant 83km

5 juni 2014 - Saint-Sauvant, Frankrijk

Tegen 7 uur opgestaan, even een Ibis ontbijtje, fietsen klaar gezet tassen eraan en op weg. Wij hadden ons ingesteld om de gewone route te nemen, maar omdat we nu gezellig samen de vorige dag gefietst hadden, zijn we van menig verandert, we hebben de omgeving van de gewone route al vaker met de auto gereden en de route langs de kust zijn we nooit geweest, dus de beslissing was gauw gemaakt mede omdat het minder steil is, dus voor Diny was dat wel prettiger. Vandaag was Martijn jarig dus eventjes bellen om te feliciteren en weten hoe het verder gaat met de jongens. Op weg naar de kathedraal St. Pierre in Chatellerault, 11e en 13e eeuw, binnen prachtige romaanse tongewelven met het zeer innemende en bekende beeld van St.Jacob in volle pelgrimsuitrusting. Daar aangekomen wilde we een stempel gaan halen voor onze Credencial maar deze meneer deed niet open ook niet na 6 keer bellen, volgens ons had hij er zo vroeg al genoeg van, weer al die pelgrims!, dan verder onze route vervolgen. Het zou voor het eerst een mooie dag worden nou dat werd het, maar later kwam de wind flink opzetten, helemaal niet zo erg zou dat geweest zijn, als deze maar weer niet tegen was, wanneer houd dat nou eens op, met veel klimmen de zeker ook dalen, alleen is dat dalen is veel te kort na enkele koffie stops eentje in Dissay waar een heel mooi imposant 15e eeuws Chateau staat, het voormalige zomerverblijf van de Bisschop van Poitiers. enkele foto's gemaakt en verder wat inkopen gedaan zijn we terecht gekomen in Poitiers, daar ook de kathedraal bezocht en een stempel gehaald in het daarnaast gelegen museum. Ons bekende picnickje in het zonnetje op de trappen van deze kerk. Fietsend weer verder met de wind op kop naar onze volgende overnachting, deze zou voor de eerst keer in een echte pelgrims Refuge zijn, onderweg heeft Gerard contact gezocht en daar waren we welkom, het was al weer laat geworden dus na een lange fietsdag op naar de Refuge, deze was gauw gevonden, zag er van de straat niet uit ! O,god waar zijn we nu weer beland, maar het was een fantastisch onthaal de fietsen konden meteen in een oud schuurtje gestald worden, daarna kregen we eerst een heerlijk koud biertje ook voor de dames, nou daar hadden we wel zin in, het eten werd meteen klaar gemaakt, Gerard begon met macaronie, Karoline met de rode kool, dus het was een hele drukte in dat kleine keukentje, maar voortreffelijk gegeten. Opgeruimd afgewassen met z'n allen, dat is het minste wat we konden doen. Ook overnachte daar een pelgrim uit de buurt van Parijs, die lopend deze camino ging doen, een heel druk klein frans manneke (lijkend op Louis de Funes) die al aardig aan de pasties had gezeten, vermoeden we. Dus de eerste kennismaking met een refugio was erg plezierig. Later hebben we daar de stempel ontvangen voor onze Credencial. En dan naar bed met z'n allen op een "Franse" slaapkamer, zo gaat dat tijdens een pelgrimstocht!  en wat het bijzondere was dat je een eigen gift kon geven voor deze overnachting.  even nog wat geprobeerd om wat op de site te zetten.

En weer een dag en 83 km. dichterbij ons doel.

1. Yvonne:
    7 juni 2014
    Tjeeeeee....goed zeg....knappe prestatie,leuk om zo met jullie mee te leven!!!geniettttt
  2. Nynke:
    8 juni 2014
    Hoi camino-gangers!

Vandaag na een wonderbaarlijke reis, waar ik werkelijk alle treinen van heel België heb gezien, aangekomen in mijn huisje. Vanuit Tours ben ik naar Orleans en Parijs gefietst. Het was goed om met jullie te fietsen, het was ook goed om alleen verder te gaan. Op de camping een andere caminoganger tegengekomen met wie ik vanmorgen Parijs doorkruist heb. Wat natuurlijk de goden verzoeken was, maar ik ben met wiens zegen dan ook, veilig bij de Notre Dame aangekomen.
    Hoe is het met de peesschede? Ibuprofen aan het slikken? IJs erop? Het gaat om de weg, hè, niet om het doel! Groeten Nynke (waar nu een geldboom op haar rug groeit, want ik heb de creditcard van Albert opgehaald bij zijn hotel......)