Dag 27, 18 juni, Burgos-Fromista. 83 km.

18 juni 2014 - Frómista, Spanje

Het was een hele vervelende nacht geweest, de gehele nacht heeft het licht gebrand, vergeten uit te doen hoorde we later. Dus we waren vroeg waker en eruit, want tegen 8 uur moest iedereen eruit zijn werd zelfs gecontroleerd!. Voor we zouden vertrekken heb ik eerst de fiets van Karolien in orde gemaakt, want gisteren is de kettingbeschermer eraf gehaald zodat ik beter bij de ketting kon komen om deze er weer op te leggen, want deze zat soms erg vastgeklemd. Dan maar weer proberen de stad uit te komen, dat is meestal een erg gezoek om weer op de route te komen, we hebben eerst maar in een barretje wat gegeten, dat gaat prima zo, in Spanje alles staat op de bar je kunt zo uitzoeken wat je wilt, daar vertelde Karolien dat ze "eindelijk" de beslissing had kunnen nemen om even alleen verder te gaan, ze vond het wel moeilijk, want zo met ons vindt ze erg gezellig. Maar uiteindelijk wilde ze nu toch alleen verder, maar eerst de stad uit en dan na een lastige klim is Karolien (door eerst nog lekker ingevet te worden door Diny tegen de zon), na afscheid genomen te hebben, vertrokken. Zijn toch weer even lastige momenten. Maar Wim, die wilde graag nog verder met ons mee fietsen, met z'n 3en zijn we langzaam verdergegaan in een schitterende enerverende omgeving waar eeuwen geleden veel is gebeurt volgens de informatie die we hebben kunnen lezen in onze routeboekjes, toch erg handig. Het was prachtig (foto's) en weer behoorlijk pittig met die lange klimmen oplopend tot wel 6-8%. Met een gang van 5-6 km naar boven en vaak stoppen voor een foto, tja het blijf genieten ondanks die vervelende klimmen, maar na een klim komt meestal een afdaling dat gaat best hard tot wel 50 km (wel hard hé, met zoveel bagage maar het ging goed), Vandaag gaat onze route ook over een stuk onverharde weg over de wandelroute, het was een lange weg zeker 5 km met gaten en grof grind maar erg mooi. Zo fietste we door naar San Anton de weg  loop door onder de ranke bogen van een historische abdij uit de 12e-14e eeuw  in de muur van deze abdij zijn een paar nissen waarin verlate Compostelagangers vroeger brood en wijn aantroffen. Via Castrojeriz richting Fromistra nog een fijne lange klim met een net zo fijne lange afdaling belde Wouter of we al binnen waren, het was ook al bijna 5uur geworden, want Nederland moest vanavond voetballen tegen Australië, en dat wilde we toch wel graag zien, we waren net bij een historische pelgrimsbrug over de Rio Pisuerga waar we graag wat foto's van wilde hebben, helaas, nu was net de batterij van mijn camera leeg, balen, gelukkig kwam Wim op het idee om zijn batterij te gebruiken, want hij had bijna dezelfde camera als ik, dus geen nood, mooie opnames kunnen maken plus ook maar een filmpje. En dan was het opschieten geblazen om toch nog op tijd een overnachting te vinden. Onderweg veel kerktorens gezien met ooievaars, die zijn er toch heel veel in deze streken. In Fromistra hadden we al gauw een Auberge gevonden, maar die had GEEN!!! TV. Snel de boel inrichten en naar een naast gelegen cafeetje waar wel TV was om de 2e helft kunnen afkijken, de eerst helft lukte net niet meer. De wedstrijd was reuze spannend tegen autralie (2-3). Spanje moest later voetballen daarom gingen er al veel Spanjaarden er voor zitten, maar wij moesten die morgen om 6 uur er al uit en 7 uur weg zijn. Daar tijden het voetballen een pelegrino menutje genomen, die zijn er in elke eetgelegenheid speciaal voor de pelgrims en goedkoop, gemiddeld van 9 tot 10 euro. Diny heeft nog even een wasje gedaan, want het was nog warm en dan zou het morgen wel weer droog kunnen zijn.  Een mooie afsluiting (3-2 gewonnen), van deze warme dag en dat nu zonder Karolien, waar zou ze zitten? Heeft ze het voetballen ook nog kunnen zien? want ze is ook een voetballiefhebster.