Dag 20, 11 Juni, St. Vincent de Paul - Uhart-Mixe. 85 km.

11 juni 2014 - Uhart-Mixe, Frankrijk

Zoals als gezegd had de regen die nacht niet doorgezet en was alles mooi droog gebleven wat fijn afbreken, in- en oppakken was. Lekker vroeg zijn we op de fiets geklommen, je weet eigenlijk niet beter meer en op weg naar DAX naar de kathedraal voor een stempel voor onze Credencial samen met het echtpaar uit Limburg en Wim, we moesten omrijden want de weg lag er na een aantal kilometers er helemaal uit, even te hebben omgereden zijn we op de goede weg Dax in gefietst. Wat wel jammer was, ik had Hanny (een nichtje van mij die in Frankrijk woont en elke week in Dax op de markt staat met fruit) de vorige avond gebeld, maar zij stonden een dag later op de markt dan die dag dat we daar zouden aankomen, wij vonden dat erg jammer en een rustdag nemen is niet zo fijn, want dan waren we 2 dagen kwijt. In deze prachtige kathedraal werden we fijn geholpen door een secretaris die ons de stempel gaf, hij was zeer vereerd dat zijn paraaf er in stond, en zo door alle landen zou gaan. We hebben deze mooie kathedraal goed kunnen bezichtigen en er verschillende foto's van kunnen maken. Effe een bakje koffie in en cafeetje in de buurt van de kathedraal en door met de route, we zijn met z'n viertjes nog een aantal kilometers doorgefietst wat ook weer klimmen was maar door een prachtige landschap, na een aantal kilometerst zou het echtpaar de afslag nemen naar Lourdes, zij waren aankomende zaterdag 40 jaar getrouwd en wilde dit in Lourdes gaan vieren. Met prachtige vergezichten en heel warm door het Franse landschap zijn we doorgefietst. Wim was ondertussen ook doorgegaan, wij hebben zelf in een mooi plaatsje  Sorde-L'Abbaye waar een interessante abdijkerk was hebben we een terrasje genomen om vandaag eens een "menu de jours" (dagmenu) te nemen, nou we denken dat we de verkeerde dag hadden genomen want we kregen iets heel erg vet en bibberig opgediend, volgens Diny was het een varkenspoot op z'n Frans klaar gemaakt, nou dat hebben we maar niet genomen om te zorgen dat we er niet ziek van zouden worden. De abdijkerk uit 12e eeuw met een toren uit de 10e eeuw die daar was hebben we bezocht, het overdekte gebeeldhouwde portaal is nog redelijk intact, al laat het de sporen van de tijd wel zien. In deze kerk ligt nog een vrijwel gaaf middeleeuws mozaiek gemaakt naar Romeins voorbeeld, het was dus zeker de moeite waard om deze kerk te bezichtigen. was prachtig. Onze route vervolgen door nog steeds een mooie omgeving zagen we na een aantal kilometers het bord richting St. jean-Pied-de-Port het laatste plaatsje in Frankrijk. nou dat gaf weer moed, aangekomen in St. Palais hebben we een terrasje genomen om even wat te drinken, want het bleef warm. onze bedoeling was om hier te overnachten op een camping, gevraagd waar deze camping was, nou je raad het al, er was hier ook geen camping meer, wat nu, even later gevaagd of er een auberge in de buurt was, die was er, maar ongeveer 10 km verder, plaatsje Uhart-Mixe, het meisje legde ons uit hoe we moesten fietsen, dus ook weer klimmen, en dat bleek later dat deze auberge aan de route lag, zo hebben we een stuk van de route overgeslagen, was niet zo erg want er zat een behoorlijke klim in die we nu niet hoefde te fietsen, wel hebben we daar het punt gemist waar volgens de pelgrimsgids uit de 12e eeuw de drie grote pelgrimsroute uit Tours, Vezelay en Le Puy samenkomen, "Stele de Gibraltar". We kwamen daar bij deze auberge aan, behoorlijk oververhit en mochten gelijk genieten van een heerlijk koud groot glas citoén limonade, wat ons voorgezet werd, goh, wat is dat dan heerlijk, na weer 85 km. te hebben gefietst. Onze werd kamer toegewezen, er waren nog veel meer pelgrims uit diverse landen. Later was het de bedoeling dat er gezaamlijk werd gegeten, een grote soepvitrine werd buiten op tafel gezet, en nog vele heerlijke gerechten en afgesloten met een klein geniepig drankje, zo hebben we met z'n allen heerlijk gegeten en dat voor een prijs van 10 euro. Tja, overnachten in een auberge is echt voor pelgrims!!. later hebben we op het bijgelegen terrasje nog enkele drankjes genomen omdat het een heerlijke avond was en ook even de tijd genomen om de dagelijkse belevenissen in onze blog te verwerken. kaart bij werken, de foto's van die dag te plaatsen en de filmpjes die gemaakt zijn.

We hebben afgesproken dat we de volgende dag rustig aan zouden fietsen tot St.Jean-Pied -de-Port, dat was niet zo ver, ongeveer 27 km. daar zouden we een halve rustdag nemen en ook om het plaatsje te bezichtigen, want na St. Jean. begint het echte klimwerk. Ondertussen hadden ook een smsje van Karolien ontvangen, die maar 40 km. achter ons aanfietste, en terug gesmst dat we in St. Jean. op haar zouden wachten.

Ok, dat was weer een mooie dag.

1. Geert en brigitte:
    12 juni 2014
    Hallo Diny en Ton,
    Zo te lezen gaat het lekker met jullie en is de Spaanse grens in zicht. Muy Bien! Rustig aan en geniet van de omgeving want er komen nog een aantal kilometers. Bewondering voor jullie tocht. Hasta manana! Adios
  2. Yvonne:
    GROETJESsssssssss Franek&Yvon
  3. Astra:
    13 juni 2014
    Op naar de Pyrineun. ZET HEM OP.
  4. Herman & Elly:
    13 juni 2014
    Ik zie dat het goed gaat dus verder veel succes en als je nog tips nodig heb hoor ik het wel.hahahaha Gr. Van ons
  5. Lotte:
    Veel plezier!!
  6. Jaap en Riny:
    14 juni 2014
    na een week even lekker weg zijn geweest is het wel spannend waar jullie nu zitten, het schiet al lekker op jammer van al die regen en jullie fietsen er nog vrolijk op los op naar de laatste km zet hem op groetjes
    Jaap en Riny
  7. Yvonne:
    14 juni 2014
    Hij gaat lekkerrrrrrrr 52 km per uur wauwwwwwww
  8. Willem en lidy:
    14 juni 2014
    Zo te zien zijn jullie de Spaanse grens overgekomen, zonder tegengehouden of teruggestuurd te worden, na hun voetbalnederlaag tegen ons. Olé, en ga zo door.
  9. Jasper en jeanette:
    14 juni 2014
    Doe de Spanjaarden de groeten van ons :)
  10. Pauline en Stanley:
    15 juni 2014
    Paella en sangria
    Jullie gaan als een speer :-)
    Zet m op!!!
  11. Arnold en Ada:
    17 juni 2014
    Hallo ton en dinie wij volgen jullie reis geweldig ! Veel succes
    En droog weer gewenst .hou vol dinie ,petje af .ADa.
  12. Yvonne:
    18 juni 2014
    De Spanjaarden zijn blij met jullie.....zet liever geen oranje hoed op hihi veel plezier
  13. Willem en lidy:
    19 juni 2014
    Caramba, wat een prestatie. Nog even volhouden in de Spaanse zon. Sombrero af voor jullie beiden. Olé.
  14. Gerard en Thea:
    20 juni 2014
    Hi Ton en Dinie
    We ontvangen al een paar dagen geen verslag meer, we zijn zeer benieuwd naar de verhalen en wensen jullie nog veel succes met deze knappe prestatie.