Dag 22, 13 Juni, St.Jean-Pied-de-Port - Pamplona, 78 km

13 juni 2014 - Pamplona, Spanje

Daar stonden we dan, het was nog donker om 06.00 uur, 'n kwartier later kwam Karolien opdagen, even later Paula die moets nog wat inkopen doen en Wim zou later vertrekken. we waren allemaal klaar voor deze dag, klimmen en nog eens klimmen zou het worden. beginnend met een lichte klim van ongeveer 8 km. in een dauw achtige omgeving, we spraken af dat we ongeveer 3 tot 5 km zouden klimmen en dan even stoppen om wat te drinken, bij te komen en eventueel wat foto's te maken. Dat ging allemaal erg goed, Paula had er wel moeite mee, (want ze hadden haar verteld dat zij eigenlijk een makro fiets had waar niet zoveel versnellingen op zaten), maar dat viel wel mee ze kon ons zeker goed bij houden, alleen Karolien die fietste of er helemaal geen klim was en zo kwamen we na nog een erg steil stukje om ongeveer 11.00 uur aan bij de Spaanse grens in Valcaros. dat waren de eerste 25 km.  In Spanje, O, heerlijk, maar toen begon het feest pas goed een klim van 12 km! oplopend naar 9% veel haarspeldbochten, naar een pashoogte van 1057 m bij Puerto Ibaneta.  Boven op te top staat een gedenkteken van de daar vermoedelijk omgekomen vertrouweling van Karel de Grote,  Ridder Roeland, die daar door de Basken werd verslagen in de pas van Roncavelles (15 augustus 778). We zijn doorgefietst naar Roncesvalles, een historisch klooster gelegen tussen de bossen, een stopplaats voor veel pelgrims. Deze pelgrimsalberge wordt verzorgd door Nederlandse vrijwilligers, onze vrienden hebben 2 jaar geleden daar ook geholpen. Daar kom ik aan de praat met een van die vrijwilligers en deze had samen met die vrienden samen gewerkt in diezelfde weken, erg toevallig weer, ik heb gevraag of hij de stempel wilde zetten in onze credencial. Maar omdat we toch vroeg daar arriveerden, tegen onze verwachting in, besloten we door te fietsen naar Pamplona, ongeveer 60 km verder, dat zou redelijk vlak zijn. Paula had er genoeg van en besloot daar te blijven. adressen uitgewisseld voor de foto's die we onderweg gemaakt hebben. Nog lang rond gekeken in dit grote klooster en zeer mooie Kapel zijn we na ongeveer 'n uur verder gegaan, samen met Wim die ook aan gekomen was. Het enige wat er daar nog gebeurde was dat de fiets van Karolien omgevallen was tegen een auto en een kras veroorzaakte, de eigenaar een Spanjaard vond dat het nog wel meeviel en was het wel goed zo, hij zou thuis er wel een beetje verf over doen, Hele opluchting weer voor Karolien die er wel mee zat.  Het was niet de dag voor Karolien, later in een lange hele snelle afdaling vliegt er een wesp in blouse, die haar twee keer stak, nou dat is geen pretje in z'on snelle afdaling (bijna 52 km) en op een vervelende plaats, ze had er aardig last van. Wat nu, aan de kant, blousje omhoog en het gif eruit zuigen (heb ik dus erg voorzichtig en subtiel gedaan). En zo kwamen we na een prachtige route, er zaten toch nog enkele stevige klimmetjes in, aan in Pamplona de eerste plaats in Spanje waar we zouden overnachten, in de verte zag je al de Kathedraal die hoog boven de stad uitstak een heel mooi gezicht dus wel even een paar foto's maken. Langs de weg een barretje opgezocht want we hadden wel erg zin in een koel drankje, het was goed warm, daar hebben we in ons routeboekje een hotelletje opgezocht en gelukkig was daar plaats, midden in de stad, was wel even goed zoeken in deze drukke stad, daar moesten de fietsen twee hoog ook naar binnen, in een extra hotelkamer was plaats voor 3 fietsen dus hebben we er eentje naast ons bed gezet, het wordt steeds gekker. We hebben de kamers gedeeld Karolien bij Diny en Wim bij mij. En zo komen we na een tijdje in gesprek, en Wim vertelde mij dat hij eigenlijk een doel had om deze pelgrimstocht te maken. ik heb er erg veel respect voor gekregen. Maar Pamplona de Spaanse stad waar we vanavond de triller willen zien op het wereldkampioenschap voetbal in Brazilie, Spanje-Nederland, die willen we kost wat het kost zien, we hebben een tapas barretje gevonden met 2 tv kunnen we in iedergeval niks missen. Midden in de bar 4 krukjes neergezet, tussen de spanjaarden en heerlijk genoten van van de 5-1 overwinning, dat gaf ons een fijn gevoel om lekker te gaan slapen. tussen de droevige Spanjaarden. en na 78 km. Nog 790 km naar Santiago!!!