Dag 4, 26 mei, Denderhoutem- Tournai, 82 km

26 mei 2014 - Tournai, België

Pff, opstaan uit onze tent we waren er al vroeg uit, wel een beeldje brak maar dat weet je na zo,n eerste k(r)ampeernacht, de tassen pakken tentje inpakken duurde meer als 'n uur, maar goed we vertrokken om in iedergeval Tournai te halen, het begon iets te regenen en overal waren de winkels gesloten, dus geen lekker broodje of koffie, doorgaan maar, prachtig vervolg van de vorige dag weer langs de Dender wat is dat mooi en rustig, hier en daar een eend met jonge die voor je het fietspad lopen of zwemmend in de Dender, deze route is druk met hardlopers en fietser en als je dan langs kom met je beladen fiets weten ze dat de de Camino volgt, met als gevolg dat ze je zomaar een goede camino toewensen, dat is dan best wel een ontroerende momenten waar je over gaat nadenken. In het plaatsje Zandbergen hebben we onze stempel gehaald voor de camino.

Geraardsbergen, een mooie bekende plaats voor wielrenners met de beruchte muur, ik wilde Diny daar laten zien hoe berucht hij is, maar het marktplein stond vol met kraampjes er was de weekelijkse markt, daar na toe moesten we wel lopen over de Belgiesche "kinderkopjes" en erg steil maar de muur is steiler, deze heb ik al twee keer gefietst (Bergh in het Zadel en de Ronde van Vlaanderen) daar in deze prachtige kerk zijn wij onze tweede stempel gaan halen en twee kaarsjes aangestoken voor niet bij naam te noemen vrienden van ons. Even later komen we in gesprek met mensen die ook bekenden hebben die al verschillende keren naar Santiago waren geweest en zelf ook zo graag zouden willen gaan. Opgestapt en verder op weg, maar dan worden de wegen anders, slecht wegdek en heuvelachtig dus we beginnen nu al veel te klimmen!! Dit was ook de eerste keer dat Diny moest gaan klimmen, (over die "bulten" zoals ze telkens zei) maar dat ging erg goed heel rustig aan met het goede verzet kom je altijd boven en dit duurde tot Tournai waar we gelijk maar een terrasje opzochten, net op tijd want zaten net aan een biertje en wijntje toen het heel hard begon te regenen en te onweren, we besloten toen maar naar de jeugdherberg te gaan, maar bij de toeristeninformatie waar ik zeiknat aan kwam. Bleek dat deze vol was, wat nu, dan een Chambre d' Hotes. Een goede gevonden, en er was plaats, bijna doorweekt daar aangekomen en hartelijk ontvangen door een vriendin (bleek later), eerst onze fietsen in de garage nou dat ging maar net, deze stond helemaal vol met ander garage spulletjes, en ons de kamer aanwees welke nog niet helemaal klaar was er moest nog eerst een bed opgemaakt worden en ze wist niet hoe dat eigenlijk moest en waar de lakens lagen maar het kwam toch goed. Heerlijk kunnen douchen, omkleden en een hapje gaan eten in de stad, bij een aanbevolen restaurant, dat is toch niet helemaal z'n goeie keus geworden, we hadden wat bestel (frans menu) en dat was niet lekker, na een paar happen heeft Diny toch wat ander kunnen krijgen want de ober zag dat het niet zo in de smaak viel. Tegen 10 uur lekker ons kamertje opgezocht.

Dat was dan de 4e dag. Morgen naar Frankrijk.

1. Geert en brigitte:
    Hallo Diny en Ton

Succes met het vervolg en blijf in Frankrijk, zeker na de Europesche verkiezingen van zondag, maar een beetje rechts rijden in dat land. Alles op schema dus dat gaat wel goed komen. Zet 'm op en tot mails.
  2. Astra:
    Goed bezig.
    Als je niet opleid heb je alles al gedaan in 1 week.
    Zet hem op.
  3. Ep en Marijke:
    27 mei 2014
    Heel goed bezig. Niet te hard anders zijn jullie er zo. Good luck, Ep en Marijke
  4. Cor:
    27 mei 2014
    Hai ton& dini je ben al bijna in Frankrijk dus der zitten al heel wat klm op ,nog 'n paar dagen dan zit het er op ik doe het je niet na groet cor