Dag 5, 27 mei, Tournai-Chambrai,

27 mei 2014 - Cambrai, Frankrijk

Om 9 uur vertrokken we met een somber weertje richting naar hopend Frankrijk, we begonnen weer met een mooie route langs het water, onderweg moest er nog een obstakel worden weggehaald (zie foto). Maar zo konden we de tocht weer hervatten, en eigenlijk heel makkelijk er waren tekens op de weg gemaakt die de route markeerde, (dachten we), tot we na een tijdje het gevoel hadden dat er iets niet klopte, we hadden de pijlen gevolgd welke de richting aangaf van de camino lekker makkelijk dachten we, maar na kilometers kwamen we er achter dat we vermoedelijk een route hadden gevold van een wandelaarsmars (beetje dom hé), maar het waren toch dezelfde pijlen als ze gebruiken voor de camino, ergens bij een nog gesloten restaurant, staan te dimdammen of we wel goed zaten, GPS gaf al steeds aan dat we terug moesten, het was slecht weer koud en niks aan, lekker warm bakje koffie hadden we we zin in, even later ging het restaurant toch open, heerlijk is dan z,n warm bakje koffie we hebben er maar gelijk 2 genomen en daar gevraagd waar we zaten, nou dat was schrikken we waren helemaal van de route af, het plaatsje waar we waren stond nog net op de kaart van de routebeschrijving (we hadden beter op onze GPS kunnen vertrouwen), 20 km moesten we weer trappen in het hele saaie natte koude weer om op de route te komen, maar het was een heel mooi gedeelte, geen spijt van maar toch bijna 20 km om fietsen. (verkorte route) Bij het laatste kerkje in Belgie wilde we nog een stempel gaan halen maar zoals eerder, de kerk is open maar verder is er niemand, jammer. Om 10 over 1 fietste we dan eindelijk Frankrijk in, we waren België helemaal zat, dit gaf ons gelijk weer goede moed, mooie glooiende landschappen, het weer werd beter en zonniger, regelmatig wat klimwerk en Diny trapte er lustig op los, tot ze er op een gegeven moment zat had van al die BULTEN!. We hadden deze dag weer een foutje gemaakt om niet in het begin wat broodjes en beleg te kopen, wat ons later op de dag een beetje opbrak, daarom wat eerder een cafeetje opgezocht voor een goede bak koffie, daar ontmoeten we de eerste Santiagoganger, een Belg, die van zijn vrouw rustig 2 maanden weg mocht blijven ( grappig zeí hij "dat dat hij er wat achter zocht"). Hier hebben we ook weer een stempel gekregen. Onze tocht verder naar Cambrai, we waren toch maar van mening dat een overnachting in een Chambre d' Hotes fijner zou zijn, na zo'n koude tocht, in een cafeetje er een adres opgezocht en deze in de GPS gezet, zo deze gevonden (wat heerlijk toch z'n ding) daar aangekomen en gastvrij ontvangen, een hele mooie kamer gekregen echt op z'n Frans, maar dan eerst maar een kop warme chocolademelk die in de kamer gemaakt kon worden, om lekker bij te komen. heerlijk warm douchje, Later in de stad een pizza genomen. Terug gekomen spreek ik de eigenaar van deze Chambre die vertelde wat ik kon begrijpen, in z,n gebrekkig Engels want "Frans" is ook niet mijn taal, dat deze Chambre wel een hele bijzondere is, deze bestond al omstreeks in het jaar 1000, toen kwamen er al pelgrims, het was eerst een ziekenhuis voor pelgrims deze stond helemaal rondom in de bossen, er is ook een boek over gemaakt die in het archief is opgeslagen van Chambrai en waar afdrukken in staan van de koopovereenskomsten van de percelen rondom deze pelgrimsherberg, anno ziekenhuis voor pelgrims, heel veel is er ondertussen door oorlogen en brand verloren gegaan vertelde hij, maar hij had nog een boek in zijn bezit welke ik morgen mag inzien, hij was er wel heel zuinig op want het is het enige exemplaar wat er nog is en ik mag er enkele foto's van maken, heel bijzonder en erg aardig was deze man die gelukkig wat Engels kon.

weer een mooie dag voor vandaag en in Frankrijk!

1. Anne-Marie Hesselink-Leenders:
    28 mei 2014
    Dinie nog geen zadelpijn. Jammer dat het weer wat minder is, maar na regen komt zonneschijn. Ga zo door!
  2. Peter en Christie:
    28 mei 2014
    Het weer lijkt bij jullie toch wat beter dan bij ons. Hier regent het al 2 dagen haast onafgebroken. Staan jullie morgen (Hemelvaart) extra vroeg op om dauw te trappen? De foto's waren weer mooi om te zien.