Dag 30, 21 juni Leon - Astorga, 74 km.

21 juni 2014 - Astorga, Spanje

Het blijf wonderlijk zo s'morgens bij het opstaan hoe geruisloos al die wandelaar zonder ook maar iets hoorbaars te zeggen alles inpakken en zo vertrekken. zo wij dus niet, met gitaar begeleiding van een camino loper zijn we vertokken deze keer was het niet zo moeilijk om de juiste route te vinden, wel jammer was omdat we vroeg moesten vertrekken de koffiecafeetjes nog niet open waren. Het begon al met enkele klimmetjes en het was al warm, kilometers fietsen en nog steeds geen gelegenheid gevonden om wat te drinken, gelukkig hadden we zelf wat te eten bij ons (we hebben er toch van geleerd) na een prachtige route ook over gravelwegen en na 40 km konden we onze eerst koffie drinken er is gewoon helemaal niks in die kleine lege dorpjes waar we door gefietst zijn. We vervolgen de weg door de lege dorpjes met wel heel veel ooievaars op de toren, op een gegeven moment zagen we een wel honderden ooievaars in een weiland heel vreemd was dat. De route leide ons naar Hospita de Orbigo, daar fietsen we over een heel beroemde pelgrimsbrug over de Rio Orbigo, deze Romeinse brug is uniek vanwege de lengte met 18 stenen bogen en onregelmatige vormen. Hier hebben we weer een voorraadje levensmiddelen gekocht, want deze hadden we al in de voormiddag opgemaakt en we moesten nog wel een aardig stuk fietsen naar Astorga, gelukkig was dit een aardig vlak gedeelte, met nog steeds die eindeloze graanvelden en kleine dorpjes in de verte. In Astorga begon een heel steil stukje die we echt niet konden fietsen, daar zijn we dan maar lopend tegenop gegaan, we hoefde daar ons niet voor te schamen, door gefietst tot het centrum altijd eerst naar de Kathedraal waar een heel gezellig pleintje was. Eerst maar even wat drinken, daar hebben we een albeque gezocht uit het boekje en deze was een stukje terug, we waren er al langs gekomen. Het was zaterdag en er was veel te doen muziek, groepen die luidkeels aan het zingen waren waarom weten we niet. en volle terrasje. In de albeque was gelukkig veel plaats, we waren deze keer niet zo laat dus we hadden even de tijd, Wim nam de tijd voor enkele wasjes, het is warm dus dat werd nog wel droog. later zijn we Astorga in gegaan er was een hele grote prachtige Kathedraal waar we niet in mochten omdat er net een trouwerij was. even terug staat een imposant bouwwerk het voormalige bisschoppelijk paleis, dit was een schepping van de befaamde architect Antoni Gaudi (1889). we zijn terug gelopen naar het gezellige pleintje waar net de plaatselijke harmonie een uitvoering begon, dus dat was gezellig onder ons "pelegrino" menu. Later op de avond zijn we maar weer naar onze stapelbedjes gegaan in een internationaal gezelschap op de zaal van een Poolse, verschillende uit Brazilie, Australie, Duitse en weet ik nog meer. het lag vol. Het was vandaag weer een pracht dag geweest.